Ze závěrů ÚZPLN vyplývá, že bývalý vojenský pilot "uskutečnil sled akrobatických obratů v rozporu se Zvláštním osvědčením letové způsobilosti pro daný typ letounu vydaným Úřadem pro civilní letectví, nedodržením stanovených vertikálních a horizontálních omezení". Průlety prováděl ve výšce, která byla pod minimem stanoveným předpisy. Negativní vliv mohlo mít i to, že 52letý pilot s tímto typem letadla půl roku nelétal.
Letoun L-29 Delfín, vyrobený v roce 1969, byl podle odborníků v době letu v pořádku. Pro plánovaný let ale dle jejich závěrů nebyly vhodné meteorologické podmínky. Pilot nebyl pod vlivem alkoholu ani jiných pro let zakázaných látek. Závěry vyloučily i to, že by za nehodou mohla být třeba jeho náhlá zdravotní indispozice. "Při pitvě pilota nebyly zjištěny chorobné změny, které by se mohly podílet na vzniku havarijní situace, nebo by je bylo možné klást do příčinné souvislosti s jeho úmrtím," píše ve zprávě ÚZPLN.
Nehoda se stala 10. června krátce před polednem, v deváté minutě akrobatického letu, který měl trvat čtvrt hodiny. "V čase 8 min 59 s dosáhl letoun v malé výšce nad zemí velmi strmého úhlu klesání v prostoru asi 500 m jižně od RWY (dráhy). Letoun na okamžik změnil příčný sklon vlevo a stále s intenzivním přitažením pokračoval ve vybírání střemhlavého letu," popisuje analýza. O vteřinu později letoun narazil do země naplocho spodní částí trupu. "Odrazil se a setrvačností pokračoval v pohybu vpřed s mírným levým náklonem až do nárazu přídě do země, ve vzdálenosti 253 m od místa prvního střetu se zemí. Letoun začal bezprostředně po prvním nárazu do země hořet," uvádí dokument.
zdroj: ČTK